Television is always contaminated with life

“Viewers watch TV while reading, writing, cleaning, cooking, eating, drinking, talking on the telephone, interacting verbally and physically with friends, family, and lovers—this in distinction to moviegoing which, to a large extent, retains a special event status, framed off from the activities of the daily routine. In other words, television reception is much more than just ‘watching television’; it’s messy, impure, contaminated with non-television.”

“Television Reception,” Journal of Film and Video 37, no. 3 (1985), Dennis Giles.

A perfectly adjusted organism would be silent

“Most of life is so dull that there is nothing to be said about it and the books and talk that would describe it as interesting are obliged to exaggerate, in the hope of justifying their own existence. Inside its cocoon of work or social obligation, the human spirit slumbers for the most part, registering the distinction between pleasure and pain, but not nearly as alert as we pretend. There are periods in the most thrilling day during which nothing happens and though we continue to exclaim, ‘I do enjoy myself,’ or, ‘I am horrified,’ we are insincere. ‘As far as I feel anything, it is enjoyment, horror’—it’s no more than that really and a perfectly adjusted organism would be silent.”

A Passage to India, E. M. Forster.

Go on talking! Walk about! Don’t listen!

“Satie’s only public performance of furniture music took place during the intermission of a play (written by his friend Max Jacob) at the Galerie Barbazanges in Paris on March 8, 1920. Satie arranged for a small band to continually play repeated figures from Camille Saint-Saëns’s Danse macabre and Ambroise Thomas’ Mignon. He had hoped that the music would fade into the background while the audience conversed and enjoyed the picture exhibition in the theater hall. Contrary to Satie’s explicit instructions, however, audience members found themselves engrossed in the music, listening to it carefully and deliberately. An aggravated Satie began to scream, ‘Go on talking! Walk about! Don’t listen!’.”

Motion[less] Pictures: The Cinema of Stasis, Justin Remes.

Y empiezas a escuchar el verdadero sonido del mundo

«Cuanto más se medita, mayor es la capacidad de percepción y más fina la sensibilidad (…) El oído se afina hasta límites insospechados, y empiezas a escuchar —y en esto no hay ni un gramo de poesía— el verdadero sonido del mundo».

Biografía del silencio, Pablo d’Ors.

Por las formas y colores, por los nombres y sonidos, no es posible conocer la realidad de las cosas

«Imagina el mundo que por las formas y los colores, por los nombres y sonidos, es posible conocer la realidad de las cosas. Pero la verdad es que por las formas y colores, por los nombres y sonidos, no es posible conocer la realidad de las cosas, y por eso el que sabe no habla, y el que habla es que no sabe».

Zuang Zi: «Maestro Chuang Tsé», Kairós.

Alborotando los cinco tonos y confundiendo las seis armonías

«Quien gusta demasiado del oído, acaba alborotando los cinco tonos y confundiendo las seis armonías; ensordece ante tanto sonido de metal, piedra, seda, bambú, y música huangzhong y dalü».

Zuang Zi: «Maestro Chuang Tsé», Kairós.

Folloneras

folloneras

Hoy, viernes 19 de junio, se presenta en Madrid, a las 20h en Café Molar, el fanzine Folloneras de ¡Hostia un Libro!, en el que ando por alguna página hablando de señoras que arman follones sonoros. Por donde no andaré es por la presentación, porque no estoy en el mismo espacio-tiempo, pero vayan ustedes si pueden y me cuentan. Hay también una exposición, y con suerte hasta les dan algo de comer.

100-y-pico páginas y más de 70 colaboraciones entre artículos, relatos, poemas, ilustraciones, fotografías y cómic dedicados a todas aquellas mujeres que ya sea a base de empujones y guantazos físicos, conceptuales o verbales han destacado culturalmente por su amor al follón.

Más información

Nothing

“No eye, ear, nose, tongue, body, mind – No form, sound, smell, taste, touch or thought.”

The Heart of the Perfection of Wisdom Sutra

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